De Italiaanse winter

De winter bestaat eigenlijk niet in dit deel van Italië. Er is natuurlijk wel een winterseizoen maar het is niet gedurende een lange periode ijskoud, winderig en regenachtig zoals in Nederland (al heb ik begrepen dat dit weerbeeld voor het afgelopen weekend niet helemaal opging, het was in Nederland even lente en waarschijnlijk was het er warmer dan in Italië). Maar in Italië is het eigenlijk al de hele winter lente. En zo vervelend vind ik dat natuurlijk niet.


De afgelopen maanden is het hier gewoon hartstikke groen geweest en de blauwe en gele bloemetjes (vraag me niet hoe ze heten, ik ben geen bioloog) zijn zelfs niet weggeweest. Het enige winterplaatje wordt gevormd door sporadisch voorkomende zeel dichte mist. Maar daar kan dan weer heel onverwachts een man op een wit paard uit verschijnen (echt gebeurd, heel bijzondere ervaring, het was overigens geen prins). En als er dan neerslag uit de hemel komt, dan is dat in de vorm van sneeuw. Fantastisch gewoon! Hier wil ik wel wonen.

De reden dat ik over het weer kan schrijven, is dat ik twee weken vakantie heb. Na een zeer hectische januarimaand met energievretende tentamens, een grote vertaling en een verhuizing “de berg op”, heb ik nu eindelijk even vrij. Tijd om Italiaanse boeken te lezen, het dorpje te verkennen, een espressootje hier en daar te drinken, krantjes te lezen, praatjes met Italianen te maken, Italiaanse radio te luisteren en op stap te gaan. Afgelopen weekend lekker naar Florence geweest en aankomend ga ik een weekendje naar Perugia. Het leven is goed.

De tentamenperiode duurt hier overigens anderhalve maand. In die periode heb je twee mogelijkheden om in een vak tentamen te doen. Je mag kiezen of je aan het begin of halverwege de periode tentamen doet. Zo kun je je tentamens een beetje verdelen. En als je het op het eerste tijdstip toch niet redt, kun je alsnog voor het tweede tijdstip gaan. Heel relaxed natuurlijk en die tijd heb je ook wel nodig om al die boeken uit je hoofd te leren. Maar ik heb wel weer behoefte aan nieuw materiaal. Maandag begint het tweede semester met een aantal interessante vakken. Ik ben benieuwd.

Ciao!

Een gedachte over “De Italiaanse winter

  1. Cara Fieke
    Nonostante i tuoi lavori, studi ed esami, vivi una bella vita in Italia. Ora a Brisighella, ne siamo curiosi.
    Qui tutto bene. Abbiamo fissato la nostra vacanza: dal 28 maggio al 18 guigno saremo in vacanza a Sicilia! Aero, macchina a noleggio e tenda. Ce ne rallegriamo!
    Ci sentiamo.
    Bacione, BeP

Plaats een reactie